Rozwój technologii silników diesla

Napęd diesla jest rodzajem silnika spalinowego, który korzysta olej pędny jako paliwo. Napęd diesla jest bardziej produktywny niż silnik benzynowy, dlatego że jego pułap sprężania jest wyższy, co pozwala na przeznaczenie więcej dynamiki z paliwa. W silniku diesla, procedura spalania rozpoczyna się w chwili, gdy ciepło wygenerowane przez ściskanie powietrza w cylindrze jest zadowalające, aby wywołać samoczynny zapłon paliwa.

Silniki diesla są powszechnie stosowane w samochodach ciężarowych, autobusach, traktorach rolniczych i statkach, gdyż są bardziej sprawne niż silniki benzynowe i umożliwiają na dłuższe przebiegi bez nieodzowności tankowania. Napędy diesla również emitują mniej dwutlenku węgla niż napędy benzynowe, co czyni je bardziej przyjaznymi dla otoczenia.

Napędy diesla są aczkolwiek w wyższym stopniu skomplikowane i droższe w produkcji niż silniki benzynowe. Również, olej napędowy jest bardziej skomplikowany w produkowaniu i dystrybucji niż benzyna, co może prowadzić do wyższych kosztów eksploatacji.

Napędy diesla także potrzebują specjalistycznego oleju i filtrów, które muszą być regularnie wymieniane, co może prowadzić do kolejnych kosztów eksploatacji.

Silniki diesla dodatkowo mogą wypuszczać szkodliwe substancje, takie jak tlenki azotu (NOx), które mogą ujemnie wpływać na zdrowie ludzi i otoczenie. Mnóstwo krajów ma w tym momencie surowe regulacje dotyczące emisji diesli, które wymagają od fabrykantów aut, żeby zainstalowali specjalne systemy redukujące emisję, takie jak na przykład katalizator SCR, żeby wypełnić normy emisji.

Napędy diesla również mogą być bardziej hałaśliwe niż napędy benzynowe, co może być kłopotliwe dla niektórych odbiorców. W ostatnich latach producenci napędów diesla wprowadzili mnóstwo ulepszeń, przykładowo użycie turbosprężarek i zmodyfikowanie struktury cylindrów i komory spalania, żeby podnieść wydajność i zmniejszyć hałas.

Napędy diesla są również w wielu przypadkach użytkowane w samochodach hybrydowych, dlatego że zestawienie silnika diesla z silnikiem elektrycznym umożliwia na podwyższenie wydajności paliwowej i redukcję emisji szkodliwych substancji.

Generalnie rzecz biorąc, napędy diesla są bardziej sprawne niż silniki benzynowe i mogą być bardziej przyjazne dla otoczenia, lecz są również bardziej skomplikowane i droższe w produkcji i eksploatacji.

Pomimo tego, że napędy diesla są aktualnie bardziej skomplikowane niż napędy benzynowe, silniki diesla są bardziej stabilne i mają dłuższą żywotność niż silniki benzynowe. Są one dodatkowo bardziej odporne na zużycie, dlatego że przebieg spalania w napędzie diesla jest bardziej monitorowany niż w silniku benzynowym.

Silniki diesla również wytwarzają więcej momentu obrotowego niż napędy benzynowe, co pozwala na lepsze osiągi i przyspieszenie auta. Silniki diesla są także bardziej oszczędne w eksploatacji niż silniki benzynowe, gdyż ich wyższa wydajność umożliwia na dłuższe przebiegi bez konieczności tankowania.

Niemniej jednak, w ostatnich latach, wynikające z rosnących obaw dotyczących emisji i zdrowia społecznego, silniki diesla spotykały się z coraz większą krytyką. Dużo miast na całym świecie rozpoczyna zabraniać ruchu pojazdów z silnikami diesla w centrach miast, a niemało krajów planuje wprowadzenie zakazów sprzedaży nowych aut z napędami diesla w przyszłości.

Pomimo tego, silniki diesla nieustannie odgrywają istotną funkcję w motoryzacji, przede wszystkim w przypadku pojazdów ciężarowych, autokarów i traktorów rolnych, bowiem są one w wyższym stopniu efektywne i ekonomiczne niż silniki benzynowe. Fabrykanci silników diesla również pracują nad poprawianiem nowatorskich technologii, jak na przykład systemy obniżki emisji i hybrydy, ażeby przystosować się do rosnących wymogów dotyczących ochrony środowiska i zdrowia zbiorowego.

www.hotelflora.tychy.pl www.eisdorfer-knappen.de fce-fanpage.de www.stas-michaylov.de www.herrenreiter-stammtisch.de